För oss på Bonanza är gamification en grundpelare. Vi kan kalla en spade för en spade och erkänna att ämnesområdet ekonomi inte hör till dem som skapar mest engagemang hos den stora massan. Men trots det resulterar varje utbildning i kommentarer som “Ett trist ämne som blev superkul”, ”Tydligt, enkelt och roligt”, ”Väldigt lärorikt och kul!”

Kommentarerna vi möter drivs av flera olika grundpelare och gamification är definitivt en av dem. Andra är visualiseringen och vår ambition att förenkla. När vi bygger företagsspel handlar det om att förenkla och överdriva. Att måla med breda penslar och på så sätt skapa en karikatyr av verkligheten. Våra kursdeltagare njuter av cocktailen bestående av enkelhet, visualisering och kontroll, vilket leder till att dopaminnivåerna skjuter i höjden och viljan att lära stegras.
När vi tog våra första stapplande steg i företagsspelsarkaden fanns inte gamification, varken som ord eller begrepp. Vi snarare förundrades av att sällskapsspel var så fängslande, även om de handlade om pengar, samtidigt som ekonomiutbildningarna på landets högskolor hade en så total avsaknad av engagemang. Vi testade olika modeller och så skapades grunden till de företagsspel som fortfarande, 35 år senare, ger upphov till kommentarerna du läste i inledningen.
Idag slänger vi oss dagligen med begreppet gamification även om det innebär en del kritik från självutnämnda språkpoliser och andra försvarare av det svenska språket. Men det finns fortsatt inte, så vitt jag vet, något fullvärdigt svenskt begrepp med samma innebörd.
Grundbulten i all gamification är motivation, men vad är det som driver motivationen och entusiasmen? Om detta finns det flera teorier. Den populärvetenskapliga tidskriften, Scientific American, listar ett par viktiga aspekter.
Gamification utnyttjar två motivationsfaktorer. Den yttre faktorn, pengar eller betyg, och den inre faktorn, personlig vinning eller glädje. Det ultimata är naturligtvis om båda dessa faktorer kan tillgodoses. Vinnarkänslan räcker långt men det krävs också någon form av belöning, erkännande eller pris.
Gamification handlar om motivation, lusten och viljan att göra något. Drivkraften och ambitionen drivs av dopamin, en kemisk signalsubstans i hjärnan, som spelar en viktig roll i belöningssystemet. I grund och botten frigör din kropp dopamin när du upplever något njutbart eller tillfredsställande. Även om dessa kan vara alla möjliga saker, är att få en belöning en av de största och starkaste.
Nu är det så att du inte behöver vinna för att dopaminet ska kicka in. Det räcker med att du tror att du kommer att vinna. Dopaminet tar på sätt och vis ut segern i förskott genom att förutsäga den kick du kommer att få när (inte om) du vinner. Och, ju mer dopamin, desto högre motivation.
Kontakta oss så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa er att få fart på dopamintsunamin.
Vi hjälper dig att utveckla dina medarbetare och din verksamhet. När fler får fördjupad kunskap om hur affärer och lönsamhet hänger ihop kommer resultatet att påverkas i rätt riktning.
Vill du höra mer om hur vi kan hjälpa dig?
Kontakta oss så berättar vi mer.