Gamification – En av våra grundpelare

För oss på Bonanza är gamification en grundpelare. Vi kan kalla en spade för en spade och erkänna att ämnesområdet ekonomi inte hör till dem som skapar mest engagemang hos den stora massan. Men trots det resulterar varje utbildning i kommentarer som “Ett trist ämne som blev superkul”, ”Tydligt, enkelt och roligt”, ”Väldigt lärorikt och kul!”

Kommentarerna vi möter drivs av flera olika grundpelare och gamification är definitivt en av dem. Andra är visualiseringen och vår ambition att förenkla. När vi bygger företagsspel handlar det om att förenkla och överdriva. Att måla med breda penslar och på så sätt skapa en karikatyr av verkligheten. Våra kursdeltagare njuter av cocktailen bestående av enkelhet, visualisering och kontroll, vilket leder till att dopaminnivåerna skjuter i höjden och viljan att lära stegras.  

  • Kontroll - Att deltagarna hela tiden har kontroll över vad som händer ökar motivationen. Ta beslut och lär av hur det påverkar resultatet. Att påverkan är tydlig och förutsägbar är centralt för att bibehålla känslan av kontroll.  
  • Enkelhet - Enkelheten i problembeskrivningarna medför att fokus ligger på beslutet och resultatet snarare än att förstå själva problemet. Enkelheten gör sig även gällande i speluppbyggnaden. Att det finns en eller två kritiska resurser som måste hanteras för att nå önskad framgång, eller förhoppningen om densamma.  
  • Visualisering - Att varvtider och resultat löpande kommuniceras på ett visuellt och enkelt sätt ökar motivationen. Känslan av att jag nu har kompetens att tyda ett bokslut på en sekund eller två skapar ytterligare motivation att gå vidare. Om jag har kommit så här lång redan nu, var är jag då om ytterligare en timme?

Det fungerar!

När vi tog våra första stapplande steg i företagsspelsarkaden fanns inte gamification, varken som ord eller begrepp. Vi snarare förundrades av att sällskapsspel var så fängslande, även om de handlade om pengar, samtidigt som ekonomiutbildningarna på landets högskolor hade en så total avsaknad av engagemang. Vi testade olika modeller och så skapades grunden till de företagsspel som fortfarande, 35 år senare, ger upphov till kommentarerna du läste i inledningen.  

Idag slänger vi oss dagligen med begreppet gamification även om det innebär en del kritik från självutnämnda språkpoliser och andra försvarare av det svenska språket. Men det finns fortsatt inte, så vitt jag vet, något fullvärdigt svenskt begrepp med samma innebörd.  

Varför det fungerar

Grundbulten i all gamification är motivation, men vad är det som driver motivationen och entusiasmen? Om detta finns det flera teorier. Den populärvetenskapliga tidskriften, Scientific American, listar ett par viktiga aspekter.  

  • Autonomi – Om du har kontroll över ditt eget öde är du mer motiverad att lyckas. Att ha kontroll innebär att du kommer att arbeta hårdare och hålla fast vid dina mål under en längre tid.  
  • Värde – Att aktiviteten värdesätts och att det finns ett aktivt intresse för ämnet ökar också motivationsnivåerna. Kort sagt, om du bryr dig kommer du att arbeta hårdare tills uppgiften är klar.
  • Kompetens – När en individ utvecklar en färdighet inom ett område ökar motivationen till att fortsätta utvecklas inom området. Återigen har studier bevisat detta och visar ett starkt samband mellan känslan av skicklighet och önskan utvecklas vidare.  

Eyes on the Prize!  

Gamification utnyttjar två motivationsfaktorer. Den yttre faktorn, pengar eller betyg, och den inre faktorn, personlig vinning eller glädje. Det ultimata är naturligtvis om båda dessa faktorer kan tillgodoses. Vinnarkänslan räcker långt men det krävs också någon form av belöning, erkännande eller pris.

Gamification handlar om motivation, lusten och viljan att göra något. Drivkraften och ambitionen drivs av dopamin, en kemisk signalsubstans i hjärnan, som spelar en viktig roll i belöningssystemet. I grund och botten frigör din kropp dopamin när du upplever något njutbart eller tillfredsställande. Även om dessa kan vara alla möjliga saker, är att få en belöning en av de största och starkaste.

Nu är det så att du inte behöver vinna för att dopaminet ska kicka in. Det räcker med att du tror att du kommer att vinna. Dopaminet tar på sätt och vis ut segern i förskott genom att förutsäga den kick du kommer att få när (inte om) du vinner. Och, ju mer dopamin, desto högre motivation.  

Lite avslutande statistik

  • Gamification som en del av lärandet ökar engagemanget med upp till 48%
  • Studier visar att gamification ökar retentionsgraden med så mycket som 90%.
  • Gamification i lärandet visar att elevernas prestationer ökar med35 %  
  • När gamification används i elearning ökar slutförandegraden till 90%.  
    Motsvarande siffra utan gamification är 25%.

Kontakta oss så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa er att få fart på dopamintsunamin.  

Kontakta oss!

Vi hjälper dig att utveckla dina medarbetare och din verksamhet. När fler får fördjupad kunskap om hur affärer och lönsamhet hänger ihop kommer resultatet att påverkas i rätt riktning.

Vill du höra mer om hur vi kan hjälpa dig?
Kontakta oss så berättar vi mer.

Tack för ditt meddelande, vi återkommer så snart vi kan!
Oj! Något gick fel när formuläret skickades.