När en företagare kontaktar sin bank är det troligen för att få hjälp att lösa ett problem, inte för att diskutera bankens olika produkter.
Företagaren söker svar, råd och stöd av någon som förstår utmaningarna i deras verksamhet och kan bidra med ett externt perspektiv för att komma vidare. Ofta föranleds kontakten av att pengarna i företaget inte räcker till, antingen till de löpande kostnaderna eller till investeringarna som behöver göras i verksamheten. Den omedelbara lösningen är då att prata kredit, men räcker det? Vilka möjligheter finns i rörelsekapitalet? Vad kan företagaren själv förändra och var behövs banken? Hur kan banken hjälpa till att lösa den akuta situationen och därefter bidra med råd som innebär att situationen inte upprepas?
För att kunna hjälpa till behöver rådgivaren förstå företagarens situation och utmaningar vilket går tillbaka till grunden för bolagets blotta existens. Att vara företagare är mycket mer än en försörjning och sysselsättning. Ord som livsstil och kall används oftare som beskrivning. Inte undra på att företagets hälsa är central, då ohälsa i bolaget inte bara hotar försörjningen, utan hela livsstilen.
Och just företagets hälsotillstånd är värd en närmare tanke. När en familjemedlems hälsa vacklar åker febertermometern fram, när företaget inte presterar är det snarare ekonomin som får agera kvicksilver. Boksluten med balans- och resultaträkning ger en tydlig bild av hälsoläget, om du vet vad du ska titta efter. Men det är långt ifrån säkert att ”ekonomiska” är ett språk som appellerar på företagaren.
Den mänskliga hjärnan är unik i sin förmåga att se och bilder och mönster. Bildseendet är något vi alla föds med och varför då inte använda det även i bankrådgivningen som ett komplement till kalkylarken med sina rader och kolumner. Det är naturligtvis en balansgång, eftersom många rådgivare och analytiker gillar siffror och detaljer, men det är det inte alla företagare som gör. Det handlar då om att starta i en visuell helhetsbild, som man inte får av en traditionell sifferrapport, och därefter gå vidare till detaljerna.
Bara för att man driver ett företag innebär inte att man har kunskap om, eller intresse för ekonomi. Det var knappast för att tillgodose behovet av ekonomi och rapporter som därför bolaget sjösattes en gång i tiden. Det är till och med så att många aktivt undviker ekonomi som ämne, både under studietiden och i arbetslivet. Ekonomi är för ekonomerna, inte för mig! Att då som rådgivare basera mötet med företagaren på traditionella ekonomirapporter kan bli något problematiskt.
Med tanke på att ekonomi är en betydande källa till oro för många företagare, borde banken (liksom bokförare och revisorer) kunna spela en viktig roll genom att guida och ge råd. Men det som det oftast faller på är bristen på empati, pedagogik och mod, mod att förenkla och släppa de traditionella rapporterna och verktygen.
Hör av dig till oss så berättar vi mer om hur vi ser på både ekonomisk empati, pedagogik och mod. Om du mot förmodan inte är redo än, klicka på länken nedan för att läsa mer om våra utbildningar.
Vi hjälper dig att utveckla dina medarbetare och din verksamhet. När fler får fördjupad kunskap om hur affärer och lönsamhet hänger ihop kommer resultatet att påverkas i rätt riktning.
Vill du höra mer om hur vi kan hjälpa dig?
Kontakta oss så berättar vi mer.