Cash is King

Att ha koll på likviditeten har alltid varit viktigt och när det råder tuffa tider blir det än viktigare. Många företag kan frigöra stora belopp, genom att effektivisera sina rutiner kring fakturering.

Frigöra kapital, ett alternativ till krediter?

Att kassan ekar tom trots att det finns kapital i bolaget kan tyckas vara motsägelsefullt. Frågan är var i bolaget kapitalet finns? Är det på lagret guldet förvaras? Eller är det stora kundfordringar som är boven i dramat? Att frigöra kapital är extremt värdefullt, särskilt när ränteläget är högt och att låna är ett dyrt alternativ till förbättrad likviditet.  

Genom att fokusera rörelsekapitalet kan stora belopp frigöras. Det handlar om att, på olika sätt, minska lagerbindningen, strama åt faktureringsrutinerna och att utnyttja kostnadsfria krediter från leverantörerna. För att förenkla och skapa en bild brukar vi likna rörelsekapitalet vid en tvättsvamp. Svampen suger åt sig vatten som man sedan kan krama ur, släpper man greppet så suger den åt sig vatten igen.  

Rörelsekapitalet fungerar på samma sätt, fast nu gäller det pengar. Pengar sugs upp av svampen i form av ökat lager, ökade fordringar och minskade leverantörskrediter, allt på bekostnad av kassasaldot. Kramas svampen ur (minskat lager, minskade kundfordringar och ökade leverantörsskulder) så frigörs pengar som både ökar kassan och förbättrar nattsömnen.  

Tulipanaros eller görligt?

Naturligtvis är alternativen olika beroende på ett antal faktorer.  Består lagret av produkter som är lätta att få tag på och som tillhandahålls av flera olika leverantörer, eller är det produkter med långa leveranstider och ett fåtal leverantörer? Vilka är kunderna? Stora multinationella bolag tenderar till att ha betalningstider på både 60 och 90 dagar vilket kan vara minst sagt svettigt att hantera för en mindre leverantör.  

Men hur stort problem kan det vara? Säg så här: Ett företag med 10 miljoner i kundfordringar och med kunder som i snitt betalar sina fakturor på 60 dagar låter kanske inte helt orimligt. I praktiken lånar företaget ut 10 miljoner helt utan ränta under 60 dagar till sina kunder. Ett lån som, om det togs i banken, skulle kosta uppåt 70-80 tusen beroende på ränteläge. Som lök på laxen kanske företaget i vår berättelse är tvunget att låna samma belopp för att hålla likviditeten i schack. Om det är ett stort problem eller inte, det får nog var och en avgöra...

5 steg för att få in pengarna snabbare: 

  1. Förhandla ner kredittiden 
    När nya avtal skrivs bör alla säljare vara införstådda med att varje dags förkortning av kredittiden är värdefull.
  1. Fakturera så fort som möjligt 
    Effektiva faktureringsrutiner är A och O. Att faktureringsunderlagen är korrekta, att all dokumentation är på plats så att det inte blir några förseningar. En snabb och effektiv process innebär att pengarna dyker upp på kontot tidigare.  
  1. Skicka betalningspåminnelser 
    Att bevaka betalningarna och snabbt skicka påminnelser är förvisso lite obekvämt men, inte desto mindre, effektivt.  
  1. Ta kreditupplysning 
    Rör det sig om lite större affärer eller återkommande volymer är det värt att säljarna tar en kreditupplysning på nya kunder. Allt för att undvika kunder som har betalnings-anmärkningar i bagaget.  
  1. Få med alla på tåget 
    Alla i företaget behöver förstå varför man ska jobba med att få in pengarna fort och hur det ska gå till. Vem ansvarar för vad i kedjan att få betalt?

När det väl fungerar kommer pengarna inte längre att fastna i rörelsekapitalet. Vinsterna från försäljningen rinner in på kontot snabbare, oron för att pengarna inte ska räcka avtar, nattsömnen förbättras och i stort sett allt annat blir bättre och ljusare.  

Hör av dig till oss så berättar vi mer om hur vi kan få hela bolaget att dra åt samma håll.

Kontakta oss!

Vi hjälper dig att utveckla dina medarbetare och din verksamhet. När fler får fördjupad kunskap om hur affärer och lönsamhet hänger ihop kommer resultatet att påverkas i rätt riktning.

Vill du höra mer om hur vi kan hjälpa dig?
Kontakta oss så berättar vi mer.

Tack för ditt meddelande, vi återkommer så snart vi kan!
Oj! Något gick fel när formuläret skickades.